Page 6 - Läsombudet_feb15_2017
P. 6
LÄSOMBU DET nr 1. 2017
HÖGLÄSARE Hur är det att arbeta med frivilliga
högläsare?
I LINKÖPING
Det är väldigt roligt och stimulerande.
Kristina Lundwall på Linköpings Jag får så mycket tillbaka. Utbytet vi har
stadsbibliotek berättar om verk- av boktips hjälper också mig för jag hin-
samheten med frivilliga högläsare ner ju inte läsa allt. Sen har jag själv läst
som biblioteket framgångsrikt driver på min mammas boende så jag vet vad
tillsammans med Studieförbundet högläsning betyder för dem som man
Vuxenskolan. läser för.
Vilka är med i arbetsgruppen
utöver dig och Cecilia Beltramo
från Studieförbundet Vuxenskolan?
Det är bara vi två som arbetar med
de frivilliga högläsarna, men vi har en
arbetsgrupp för läsombud. Personerna i
den arbetsgruppen, som har kopplingar
till äldreomsorgen, hjälper bland annat
till med att hitta läsplatser för högläsarna.
Vilken respons får ni från de
boenden och verksamheter
inom äldreomsorgen där de
frivilliga läser?
Jag får inte så mycket respons. Det är de
som läser som får det och sedan förmed-
lar vidare. Men jag har fått förfrågningar
om högläsare till fler avdelningar på bo-
enden där läsning sker. Det är ju positiv
respons! Jag har också varit inbjuden till
Ånesta Herrgårdsboende för att prata för
all personal, och den personalen har även
varit på besök här på biblioteket. Det är
ett gott exempel på ett boende som sat-
sar på att all personal ska känna till och
förstå vikten av att man läser för de äldre.
Några ord som du vill skicka
med till bibliotekariekollegor
och andra som vill arbeta med
frivilliga högläsare?
Starta en arbetsgrupp så att ni har stöd
av varandra i arbetet. Sen är det viktigt
att ordna återträffar för sina högläsare.
Våra säger att de nog inte skulle fortsätta
som högläsare om vi inte hade dessa
återträffar. Jag tror att de är nyckeln till
att verksamheten fungerar så bra.
Text och foto: Catharina Kåberg
6