Page 5 - Läsombudet_nov_2016_25nov
P. 5

kunde få komma ut på utan att vara hänvisade till           någon som gör bort sig. Det går också hem. Föremål
aktiviteter där det finns andra som kan mer, berättar       och annat som knyter an till berättelserna använder
Agneta. Läsgruppen är så mycket som möjligt på deras        jag för att de utöver att lyssna och se på bilder även
egna villkor och utifrån deras egna förutsättningar.        ska kunna klämma, känna och lukta. Rekvisitan för-
                                                            stärker upplevelsen av berättelsen.
Agnetas engagemang för högläsning inom om-                    Den här gången skickas en ko och en mängd andra
         sorgerna väcktes redan på mitten av 90-talet då    djur, om än i litet format, runt när Agneta berättar
           läsombudsverksamheten inom LSS drog i gång       historien om Gubben och gumman som skulle sälja sin
i kommunen. Agneta utbildade sig till läsombud, blev        ko, och en potta kommer fram när det blir dags för
med i kommunens arbetsgrupp för lättläst och började        berättelsen om Den förtrollade pissepottan. Med sig har
i sin tjänst som arbets- och fritidskonsulent att åka runt  Agneta också en fantastisk ”sagopall” som hon har lå-
till arbetsplatsmöten inom daglig verksamhet och på         nat på Sagomuseet. Den är skapad av konstnären Kjell
gruppbostäder för att inspirera till högläsning. Och        Sundberg och fylld av snidade träfigurer som också
under alla år sedan dess har hon fortsatt att på olika      kan användas för att illustrera berättelserna.
sätt sprida läsinspiration. Nu har Agneta gått i pension      – Det känns meningsfullt det jag
men fortsätter att läsa för grupper både inom LSS- och      gör, säger Agneta. Jag har hört så
äldreomsorg, nu i egenskap av cirkelledare i Studie-        många säga att det inte går att ha
förbundet Vuxenskolans regi. Hon är fortfarande med         högläsning eller andra aktiviteter
i den kommunala arbetsgruppen, utbildar nya läsom-          för personer med grav intellektuell
bud, är ordförande i Berättarnätet Kronoberg och enga-      funktionsnedsättning, men det kan
gerad i Sagomuseet. Engagemanget kring högläsning           man! De växer, de är med, de förstår
och berättande är fortsatt stort och brett.                 och alltid är det något som fastnar.
                                                            Uppnår man det så har man kommit
Vad är ditt råd till de som läser eller som vill            en bra bit på väg. Det är bara att vara
        börja läsa för personer med grav intellektuell      positiv själv. Jag kan ge dem något
        funktionsnedsättning?                               som de har glädje och behållning av,
  – Gör det enkelt och använd rekvisita, svarar Agneta.     åtminstone för stunden, och det är
Jag varvar högläsning av lättlästa böcker med berät-        gott så.
tande. Är det sedan lite kärlek med i berättelserna,
som t.ex. i de lättlästa böckerna om Johanssons dotter,                                  Text och foto: Catharina Kåberg
så blir det lättare. Det tycker de om. Eller om det är

                                                            5
   1   2   3   4   5   6   7   8